woensdag 11 februari 2009

Nachtlicht

Onze kleine heeft een leuk Spöka dat 's nachts haar kamertje een beetje verlicht. Ik vind het erg prettig dat het rood licht afgeeft want als ik 's nachts op haar kamertje sta om haar te troosten en daarna weer terug de gang op loop, dan zijn mijn ogen direct weer gewend aan het donker. Rood licht is kennelijk zacht voor mijn ogen.
Als ik tegenwoordig midden in de nacht niet kan slapen dan pak ik een rood fietsverlichting led lampje. Ik zit dan niet eerst een minuut te knijpen met mijn ogen voordat ik een letter kan lezen.
Ooit, heb ik eens een Seat Ibiza gehad met rood/oranje dashboard verlichting, ook al zo prettig voor mijn ogen. Zeker als ik moest schakelen tussen het dashboard en daarna weer de nacht in moest kijken.

Overigens heeft rood licht nog een leuke eigenschap: van alle kleuren die wij kunnen zien word rood licht het minst gebroken. Stel het is mistig en je hebt maar 50 meter zicht. Als er dan, op gelijke afstanden, een rood en een blauw licht zijn dan zie je het rode licht het best. Het blauwe licht wordt namelijk door ieder waterdruppeltje sterker afgebroken dan het rode licht en zal dus veel verder verspreid worden. Het is daarom wel prettig dat mist-achterlichten een rode kleur hebben.
Nog een ander weetje. Het rode licht bij stoplichten heeft zijn plaats bovenaan gekregen doordat men destijds dacht dat het licht dat de bovenste plaats bezet de meeste kans heeft om gezien te worden. En men vond dat een auto beter voor niets stil kan staan dan per ongeluk door een rood sein rijden. Daar zit natuurlijk wel iets in.

Dan lees ik net nog een leuk weetje op wikipedia. Rood is de kleur met de grootste symboliek is. Als in een taal namen voor kleuren zijn dan is er in ieder geval altijd een kleur voor rood bij. Er zijn wikipedia pagina's voor de kleur rood in 86 talen (en dialecten), en dat is veel meer dan een gemiddeld wikipedia artikel!

2 opmerkingen: