zaterdag 7 februari 2009

Geen teflon

Onlangs heb ik een nieuwe koekepan gekregen. Het is een pan van het merk Green-pan en hij heeft geen teflon laag maar Thermolon™ laag. Teflon mag slechts verhit worden tot 260°C, wat bij mij nogal snel gebeurd (200°C is een hele gewone baktemperatuur). Daarna gaat het stuk en aangezien het een fluor-koolwaterstof is komen daar minder prettige stofjes bij vrij. Ik wil zelf dus nogal snel een nieuwe pan als de bodem er oneffen uit begint te zien, wat ik ook wel weer verkwistend vind.

De pan die ik nu heb is iets duurder dan een gemiddelde teflon pan maar ik hoop dat hij ook langer meegaat. Deze anti-kleef laag mag in ieder geval verhit worden tot 450°C, een temperatuur die bij mijn kookkunsten niet zo snel bereikt wordt. Daarbij komt nog dat bij hoge temperaturen geen giftige stoffen meer kunnen vrijkomen.

In het gebruik tot nu toe bevalt hij in ieder geval fantastisch. De anti-kleef laag lijkt beter te werken dan teflon. Nog een prettig aspect: het ontwerp van de steel is zodanig dat die nauwelijks heet wordt!

(zie ook dit vervolg bericht)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten