woensdag 4 februari 2009

Ouderschapsverlof

Na de bevalling, van hun vrouw, krijgen vaders in Nederland 2 dagen betaald ouderschapsverlof. Wordt van ons verwacht dat na 2 dagen de familie weer een beetje op de rails staat en we onze gedachten overdag weer kunnen richten op de projecten die we aan het doen zijn? Onze jongste is nu 2 weken en het was voor mij geen optie om 2 dagen na de bevalling alweer aan het werk te gaan.
Ik heb dus maar gewoon verlof opgenomen omdat we er anders niet uitgekomen waren. Wie had er 's nachts moeten zorgen dat alles op rolletjes liep toen mijn vrouw dat nog niet allemaal zelf aankon? Nu ben ik weer aan het werk, mijn vrouw doet de voedingen 's nachts, overdag hebben we hulp van familie zodat ze af en toe uurtje kan inhalen.

In de buurlanden van Nederland is het een stuk beter geregeld. De 2 dagen van Nederland steken armoedig af bij:
- 15 dagen in Frankrijk;
- 12 maanden in Duitsland (67% onbetaald verlof);
- 10 dagen in België;
- 2 weken in Engeland (voor een vast bedrag van £112.75);

Okay, het kan ook nog slechter dan in Nederland, onder andere Oostenrijk, Luxemburg, Zwitserland en Ierland hebben geen onbetaald verlof voor de vader.

In Nederland werd onlangs gesproken over 10 dagen betaald verlof na een geboorte en nu zijn dat geloof ik 5 dagen geworden. 5 dagen is wel meer dan ik heb gehad maar is nog steeds te weinig om te wennen aan de nieuwe gezinssamenstelling en ook karig in vergelijking met onze buurlanden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten