woensdag 27 mei 2009

Vlierbloesem siroop

De vlierbloesem tijd is aangebroken! Het lijkt me leuk om straks vlierbloesem bier te gaan maken, kijken of dat een lekker fruitig smaakje geeft. Dat zou goed kunnen met vlierbloesem siroop, en aangezien ik de spullen om bier te maken nog niet echt heb ga ik me maar eens bekwamen in het maken van vlierbloesem siroop.

Afgelopen maandag was ik aan het rennen in het bos toen ik me bedacht dat daar wel eens vlieren in bloei zouden kunnen staan. Dat bleek tegen te vallen, ik kwam niets tegen. Totdat ik de laatste bocht om ging! Daar, op een hoekje, allemaal mooie schermen met bloemen. Ik heb er vier geplukt en thuisgekomen heb ik direct een pannetje met 200 ml water op het vuur gezet en daarin 150 gr suiker opgelost. Toen dat aan de kook en de suiker opgelost was heb ik de schermen met bloempjes erin gestoken. Dat rook erg lekker, intens, appelig, fruitig.
Ondertussen was ik een schoongemaakt flesje aan het steriliseren en na een paar minuten borrelen goot ik de hete siroop erin.

Even later proeven bleek het best lekker, maar niet zo lekker als ik gehoopt had. Volgende keer ga ik 2x zoveel bloemen gebruiken, korter koken en als het in de fles zit snel afkoelen.

Zie ook het vervolg van dit experiment voor wat meer tips.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten