dinsdag 11 augustus 2009

Vlierbessen siroop

Pannetje met gekookte vlierbessenAfgelopen voorjaar ben ik druk geweest met vlierbloesem siroop, die gaat volgend jaar op herhaling. Ondertussen zijn het bessen die aan de vlieren hangen en ik heb afgelopen weekend een halve AH-boodschappen tas geplukt samen mijn mijn kleine meid. Zij wilde niet weg bij de laatste boom, die besjes waren veel te lekker! Ik heb haar maar een schermpje geplukt om mee te nemen op de fiets.

Thuisgekomen even gegoogled en een van de suggesties die google gaf, toen ik 'vlierbessen' intypte was 'vlierbessen giftig'! Blijkt dat je er niet te veel van moet eten want dan moet je nekken of raak je aan de race. Onze kleine hum heeft nergens last van gehad..

De schermen zonder de besjesHet was een behoorlijke klus om de besjes van de schermen af te krijgen, het zijn toch wel kleine besjes. Maar na een uurtje zwoegen stond het allemaal in een pannetje te pruttelen. Iets van 500 gram suiker erbij en nog even door pruttelen. Daarna gezeefd en nog even aan de kook gebracht en in een schoon flesje gedaan. We hebben uiteindelijk een halve liter siroop over gehouden. De kleine besjes hebben per stuk niet zoveel smaak maar met z'n allen in een fles zijn ze heel erg lekker en het ruikt ook erg lekker. Misschien dat ik er ook eens bier mee ga maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten