vrijdag 17 juli 2009

Fruitvliegjes!

We zijn een beetje druk de laatste tijd en dan wordt de biobak niet iedere dag geleegd. Daarom zitten we nu met een fruitvliegjes plaag. Ik heb zo'n blauwe lamp met 1000V spanning die ze niet zo leuk vinden, ze blijven namelijk vliegen. Ze vinden de restjes fruit en groente denk ik veel lekkerder.

De fruitvliegjes kunnen makkelijk een plaag worden omdat volgens wikipedia met 9 dagen een eitje ontwikkeld tot een volwassen vliegje! En ongeveer 9 dagen later is de volgende serie volwassen. Van deze eigenschap, snel voortplanten, is veel gebruik gemaakt in laboratoria: het is mogelijk om snel resultaten te zien van de experimenten.

Maar in onze keuken is het vervelend, maar gelukkig heb ik een remedie gevonden. Ze kunnen niet op tegen mijn stofzuiger. Met het mondstuk eraf kan ik overal komen en als een fruitvlieg een paar centimeter in de buurt van het buis einde komt wordt ie opgezogen.
Nu nog de discipline om dit stofzuigen vol te houden zodat ik de plaag onder controle krijg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten