woensdag 15 juli 2009

Vriezer alarm

Deur alarmEen paar dagen geleden stond de vriezer weer de hele nacht op een kier, daar heb ik nu toch echt genoeg van. Ik had al een deuralarm (FA-Deluxe) besteld maar die maakte zoveel herrie dat ik daar een soort van dimmer op wou hebben. Een paar weken geleden Potmeterwas ik bij een electronica zaakje waar ik een potmetertje heb gekocht, met een instructie om de pootjes te verbinden met het luidsprekertje (piezo buzzer).

Nou, dat schema werkte dus niet, wat ik ook deed het volume werd niet zachter. Na een beetje lezen op de potmeter voor dummies pagina ben ik wat gaan puzzelen en kwam ik op de volgende aansluitingen:
  • De draadjes vanaf het printplaatje heb ik aangesloten aan A en B
  • De draadjes naar de piezo buzzer heb ik aangesloten aan A en C
Zodra de deur van de vriezer nu open gaat horen we een zeer bescheiden zoem geluid. Over een paar dagen de koelkast opnieuw ontdooien en dan zou het toch een tijd goed moeten gaan!

2 opmerkingen:

  1. Kun je me vertellen waar je die FA-Luxe hebt gekocht? In Engeland misschien, of is 'ie ook in NL leverbaar?

    Nog een puntje: ik heb naast de vriezer ongeveer 3 cm ruimte. Is dat voldoende om dat apparaatje op te zetten? Bedienen is verder toch niet nodig dacht ik? En zit alleen het apparaatje op de zijkant, of loopt er ook nog eens een draadje naar de deur?

    Eventueel kun je me mailen naar jannieooms@gmail.com. Bedankt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hem inderdaad in Engeland gekocht, http://www.fridge-freezer-alarm.co.uk/.

    Het apparaatje is 2,5 cm dik dus dat moet goed passen naast je vriezer. Als ik er nieuwe batterijen in moet doen dan moet ik de deur even open laten staan om er goed bij te kunnen. Ik heb er oplaatbare AAA's in zitten en daar doet ie het 3-4 maanden mee.

    BeantwoordenVerwijderen