donderdag 7 augustus 2008

Speurtocht naar een laptop zonder windows

Nog steeds ben ik op zoek naar die laptop zonder windows. Ik heb nog een discussie gevonden die me wel weer een paar nieuwe links naar webwinkels opleverde, waar ik op zoek ben gegaan naar een geschikte laptop.
  • XXODD: laptops waarbij ik de keuze heb, zonder of met windows;
  • Ahtec: laptops zonder windows mogelijk (website werkt slecht in firefox 3);
  • Mingos: laptops voorgeïnstalleerd met Ubuntu Linux, ook verkrijgbaar zonder besturingssysteem
Bij XXODD hebben ze mooie laptops voor een redelijke prijs alleen wil ik een niet glanzend beeldscherm en die hebben ze daar niet.
Ahtec heeft een website die erg lastig navigeert, ze hebben wel laptops die in de buurt komen van wat ik wil maar ook weer met een glanzend beeldscherm.
Dan Mingos, een heldere website en een beperkte maar complete selectie aan laptops. Uiteindelijk heb ik daar ook maar geen laptop besteld, ik vond ze een beetje aan de prijs.

De prijs waar ik de laptop mee vergeleek was de Dell Vostro 1510, een laptop met een snelle processor, een mat 15" beeldscherm met een mooie hoge resolutie (1440x900), goede videokaart, en dus die ongewenste windows.

Een aantal maanden geleden had ik al eens contact opgenomen met Dell om te vragen of ze laptops zonder windows kunnen leveren, dat bleek niet meer te mogen. In heel veel landen om ons heen verkoopt Dell laptops met Ubuntu maar nog niet in Nederland en België. Vroeger bestond er bij Dell nog wel de mogelijkheid om een gratis dos versie geïnstalleerd te krijgen maar dat mag volgens de verkoper ook niet meer.

Nu heb ik nog een keer contact gezocht met Dell. Op de Dell website staat namelijk in de 'algemene voorwaarden' (meer dan 26 pagina's) in de laatste paragraaf de volgende zin:
"Indien u de voorwaarden voor het gebruik van de Software weigert te aanvaarden en als u een consument bent, accepteert Dell gedurende 7 werkdagen na de datum van aflevering van de Software retournering daarvan en zal Dell de daarvoor door u betaalde prijs terugbetalen."
Deze heldere zin wordt een beetje vertroebeld door de zin die daarna volgt:
"Deze mogelijkheid bestaat alleen dan indien het gaat om Software in een computer of indien de Software als een apart product is geleverd."
Software in een computer? Ik zet altijd een programma op een computer, niet in een computer. Of ligt dat aan mij?

Een paar dagen geleden heb ik de klantenservice een e-mail gestuurd en gevraagd of ik goed begrepen heb dat ik het geld voor de windows licentie terug kan krijgen. Het antwoord duurde even maar kwam en het was het antwoord dat ik wilde horen. Ja, het kan! Een punt om rekening mee te houden is wel dat als er geen windows op staat er in sommige gevallen niet volledige ondersteuning gegeven kan worden.
Nou heb ik de garantie al tot het minimum beperkt (vandaag las ik op nu.nl dat de gemiddelde Nederlander 12,3% van zijn/haar inkomen besteed aan verzekeringen!!), ik vertrouw erop dat het allemaal wel goed komt.

Ik heb vandaag dus maar die Dell besteld en ben benieuwd!

Dan wil ik hier nog even schrijven dat ik niet snap dat nagenoeg alle laptop schermen glanzend worden geleverd tegenwoordig. Dat kan toch niet prettig werken als je alles in je scherm gereflecteerd ziet? De schittering van een raam op de achtergrond of van mijn neus. Het argument van de verkopers is dat het een intensere kleur oplevert en scherper lijkt.
De laptop wordt niet voor mezelf maar voor mijn moeder en die heeft niet meer al te beste ogen. Ik denk dat ze graag met minder intense kleuren genoegen neemt en die scherpte zal ook wel meevallen, met een glanzend scherm had ze volgens mij niet kunnen werken.

(klik hier voor meer berichten over dit onderwerp, oa hoe het uiteindelijk bij Dell lukte om mijn geld voor de Dell licentie terug te krijgen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten