vrijdag 15 augustus 2008

Zonder windows

De bestelde laptop was binnen een week in huis terwijl gezegd was dat het wel eens drie weken kon duren! Het installeren van Ubuntu voelde een beetje raar op zo'n nieuwe laptop, zo zonder ook maar aangezet te hebben om te kijken wat de fabrikant ervan gemaakt had. Ubuntu stond er snel op, na het invullen van mijn naam en de keuze voor de Nederlandse taal (laptop wordt voor mijn moeder) duurde het 11 minuten voordat hij zei: "Klaar, herstarten maar!" (in iets andere woorden ;)
Een kleine teleurstelling volgde toen ik merkte dat het draadloos netwerk niet werkte, maar met een heldere pagina op de ubuntu forums was dat probleem zo verholpen. (ivm met copyright ofzo mag de firmware niet meegeleverd worden met Ubuntu, het wordt echt tijd dat er een opensource firmware voor broadcom chips komt, of dat broadcom een keer een gebaar doet richting de opensource gemeenschap).

Nu draait de laptop als een zonnetje. Schitterend, alles werkt en werkt bloedsnel. Het scherm is een juweeltje: 15,4" mat scherm met een resolutie van 1440x900 pixels. Samen met een Nvidia videokaart weet Ubuntu daar wel raad mee. Ik ben benieuwd wat mijn moeder ervan vindt.

Vanmiddag heb ik de microsoft cd's en de licentiesticker terug gestuurd naar Dell, ik ben benieuwd wat ik ervoor terug krijg!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten