zaterdag 16 augustus 2008

Trage laptop

Na mijn ervaring met die nieuwe laptop is mijn oude laptop (8 jaar, Pentium III, 1GHz, 512Mb, 128 Mb vga) maar een traag beestje. Ik draai er nu een ouder ubuntu op en dat is nog wel een beetje werkbaar. Puppy linux is bloedsnel maar daar mis ik toch een hibernate functie die hier wel werkt en wat andere handige dingen.

Maar ik heb nu een kleine oplossing gevonden, animated gif's uitgezet. Een hobby bierbrouw forum dat ik regelmatig bezoek staat helemaal vol met zwaaiende smileys en danzende roze olifantjes en dat vind mijn laptop toch niet zo fijn. De bewegende plaatjes kunnen heel gemakkelijk uitgezet worden door op de 'ESC' toets te drukken, al het bewegen stopt direct. Maar een volgende keer is het weer behoorlijk druk en gezellig. Nu bedacht ik me vanmorgen dat er vast een instelling is in Firefox die dit voor mij kan regelen en ja hoor, op deze pagina wordt uigelegd wat ik daarvoor moest doen:
  • open een nieuw tabblad en type als locatie daarin de volgende url 'about:config';
  • klik op de knop 'ja ik zal voorzicht doen, ik beloof het' (oid) en zoek in de lijst naar 'image.animation_mode' en dubbelklik die regel;
  • wijzig de waarde van 'normal' naar 'none'.
De eerstvolgende pagina heeft geen proostende smileys meer.

Sites kunnen nog rustiger als de advertenties uitgezet worden. Dat doe je door Adblock te installeren, en daar hebben de mensen met snelle computers ook wat aan:
  • ga naar deze pagina en klik de knop 'Add to firefox';
  • Negeer het configuratie scherm, dat klopt wel;
  • herstart firefox en ga vervolgens naar deze pagina en zoek de NLBlock en klik de link bij 'Subscribe' daar.
99% van alle drukke advertenties zijn nu weg! En de pagina's zijn nog weer wat sneller geworden.

De site met het forum toont nu behoorlijk wat sneller en scrolt ook een stuk beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten