zaterdag 9 augustus 2008

Vista vs Ubuntu

Ik zal nog even kort uitleggen waarom ik op zoek ben naar een laptop zonder Vista.

De laptop wordt voor mijn moeder en ze wil er graag op internetten, e-mailen, foto's beheren en misschien een brief typen. De programma's die ze daar nu voor gebruikt zijn firefox, thunderbird, picasa en microsoft office. Alleen die laatste hebben we straks niet op Ubuntu.

Vragen
Onafhankelijk of er Vista of Ubuntu op die laptop komt verwacht ik nu en dan toch een vraag:
Windows vraagUbuntu vraag?
wil je eens kijken naar de virusscanner? in Ubuntu draai ik geen virusscanner
het inladen van de foto's ging niet helemaal lekker?zou ook in Ubuntu vragen kunnen opleveren
de e-mail doet raar?zou ook in Ubuntu vragen kunnen opleveren
kun je een keer proberen de spyware te verwijderen?verwacht ik in Ubuntu geen vragen over
hij wordt langzaam, moet er misschien een nieuwe computer komen?verwacht ik in Ubuntu geen vragen over
Office 2007 werkt heel anders dan de office die mijn moeder gewend is dus daar zullen veel vragen over komenIn Ubuntu werkt men standaard met open office en dat ziet er redelijk vertrouwd uit als je een oudere microsoft office gewend bent.
Waar zijn die foto's gebleven?zou ook in Ubuntu vragen kunnen opleveren
Dat zijn meer Vista vragen dan Ubuntu vragen. En als er dan Vista op die laptop draait dan moet ik dus in Vista proberen te achterhalen wat er mis is! Ik probeer veel liever in Ubuntu te achterhalen wat er mis is.
Overigens zal ik in het begin wel iets moeten uitleggen over het bestandsysteem in Ubuntu denk ik, daar is geen c-schijf of een d-schijf en waar komt een usb stick terecht als ik die inplug?

Kosten
Naast de vragen die er zullen komen zijn de kosten van een windows computer hoger:
  • aanschaf windows licentie: ongeveer 60 euro; (dit is een gebruiksrecht, het wordt niet je eigendom)
  • office: 100 euro;
  • antivirus/firewall: 30 euro of een gratis alternatief.
Ubuntu en alle programma's zijn gratis en daarop draai ik geen antivirus of een firewall (al kan dat wel) en heb ik geen last van spyware.

(Bekijk mijn berichten over mijn speurtocht naar een laptop zonder windows en hoe ik hem uiteindelijk gevonden heb.)

2 opmerkingen:

  1. Eeehh, volgens mij ben ik een stuk minder kwijt hoor.
    €16,- voor Windows en €16 voor Office. Komt totaal op 32 euro, dus dat valt wel mee. Nog een legale versie ook. ;-)

    Maar even zonder gekheid.
    Op zich zou ik Ubuntu willen gebruiken waren het niet dat op mijn werk dan nog steeds aan Windows vast zit.
    Wil je toch nog een beetje feeling blijven houden met het programma is regelmatig gebruik wel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is vast een licentie via je werk aan een onderwijs instelling, daar kan ik niet aan meedoen, en zou voor mijn moeder ook geen optie zijn. Overigens kan het ook nog duurder dan dat ik aangaf, de prijzen die ik noemde zijn bij een nieuwe computer. Als je naar de winkel gaat voor alleen vista of office betaal je minimaal 129 euro voor Vista en ook 129 euro voor een Nederlandse office (en aan het andere uiterste zijn de hoogste prijzen die ik kan vinden 299 euro voor Vista ultimate en 279 euro voor een office small business uitvoering.)

    Op je werk heb je vast nog XP? Als je een nieuwe computer zou kopen is het vast Vista. Er zit ook een verschil tussen die twee versies waar je aan zou moeten wennen.
    Je kunt heel gemakkelijk kijken of je zou kunnen wennen aan Ubuntu door een cd te downloaden en te branden. Die een keer in je pc te doen en daarvan opstarten. Heb je een compleet werkend systeem. Het werkt wel wat trager dan normaal omdat een cd niet zo snel is als een harddisk, normaal reageert Ubuntu een stuk sneller dan Vista.

    BeantwoordenVerwijderen